Seterusnya

Salam tengah malam. Otak ligat berfikir, menyiapkan essay english. Essay yang ke berepa hentah aku buat selepas essay 'My Dream Husband'. Nak cerita sikit, most of the content in that essay, kebanyakkannya semua ciri ciri yang ada pada dia. Dan kalau nak tahu, semasa essay tu selesai dibuat, niat di hati ni nak sangat bacakan essay tu untuk dia. Tapi tidak kesampaian. Sekarang ni, ada sesiapa tak yang mahu sampaikan pada dia? Please

Siapa sangka, akhirnya dibalas juga. Sudah tahu, dia pasti memerlukan seseorang. Aku perlu jadi seseorang itu. Aku kenal benar bagaimana sifat dan perangainya. Aku perlu hadir sebagai sahabat, dan juga pemberi semangat, nasihat buatnya. Aku ikhlas, cuma kadang tidak terkuat. Aku mahu gembirakan dia. Buat dia lupa segala yang pahit. Jujur, aku tidak sanggup lihat dia bersedih atau sedang kebuntuan..

Bila bicara, untuk meyakinkan dia. Terasa seolah aku bicara pada diri aku sendiri. Adakah kerana aku masih menganggap aku dan dia adalah satu. Atau kerana dia masih lagi sebati dalam hidupku.. sudah. Sampai bila aku ingin berangan pada sesuatu yang tidak mungkin. Sedarkan diri aku. Dia yang sedang terluka. Aku perlu usaha untuk mengubati luka itu. Memang tidak akan hilang sakitnya. Tapi sekurangnya biarlah rasa sakit itu berkurang. Hati yang sakit, harus diubati dengan kasih sayang. Bukannya perlu menambah lagi perisa kesakitan. Jangan menyimpan benci atau dendam. Ingatlah pada kebaikannya. Ingat pada keikhlasan dan kasih sayang dia selama ini. Sampai kapan pun, aku tidak akan lupa. Kerana dia yang pertama dan dalam diam mengharapkan, dialah yang terakhir.

Seterusnya, apa yang perlu aku lakukan. Harus kekal begini sebagai sahabat atau terusan cuba mengambil hatinya semula. Aku pula yang buntu saat ini. Atau apa perlu aku ikutkan saja aturan hidup yang telah ditetapkan olehNya. Aku sayang dia. Aku pernah kehilangan dia sebagai suami. Dan sekarang aku tidak sanggup kehilangan dia sebagai seorang sahabat.. haruskah aku diamkan saja. Diam seribu bahasa, menjauhi dia? Mana mungkin. Siapa mahu berada disisinya diwaktu dia perlukan seseorang? Tidak. Aku perlu sentiasa ada buat dia walau hanya sebagai sahabat.

Sayang itu punya banyak erti. Sayang kalian yang bagaimana? Sayang aku padanya, yang tidak sanggup kehilangan dia tapi dipaksa rela untuk terima demi kebahagiaan dia. Sayang aku, yang mahu dia gembira dengan kehidupannya. Sayang aku, yang mahu lihat dia berjaya dalam kehidupannya. Sayang aku, yang mahu dia kuat mengharungi semua, sentiasa jadi yang tabah. Sayang aku, inginkan dia capai impiannya. Impian dia untuk bersama, bersatu, hidup yang halal dan bahagia bersama wanita pilihannya, yang amat dicintainya. Itu sayang aku. Sayang yang sakit. Tapi sakit yang bahagia. Kerana dia bahagia.

'you should proud yourself for being this strong. you should' kata abang. Kekuatan itu hadir kerana dia. Kekuatan untuk lihat dia gembira. Memang aku yang tersakit. Tapi lagi sakit kalau aku biarkan dia merana. Sekurangnya aku ada, bantu dia untuk bangkit semula. Ini kitaran hidup. Semua orang merasa hidup di atas dan di bawah.

Buat abang, tabahkan hatimu juga. Tiada apa yang akan bisa menghalang kalian berdua kalau semuanya direstui. Berdoa. Terusan sayang, walau hanya dalam diam.

Selamat malam merpatiku..
Malam, dunia.