Sekadar

Salam petang yang suram. Saat ini, baru sahaja selesai menyiapkan folio akaun, Perkongsiaan Fionashrek. Begitu mencabar, segala makian serta cacian kerap kali dikeluarkan. Paling tercabar bila segala akaun yang dibuat, tidak seimbang. Fahamkan lah. Atau mungkin, pelajar akaun sahaja yang mengerti. Tapi sekarang alhamdulillah. Semua sudah selesai. Hembusan nafas lega boleh dihembus hingga puas.

Bila diingat perkara semalam, rasa macam nak sumpah seranah. Bukan tidak mengaku salah, semestinya bersalah. Kami semua bertanggungjawab dengan apa yang kami lakukan. Tapi pabila tahu disebalik semua ini, satu baruah puncanya, memang terus menyirap darah ni. Tapi disabarkan sahaja, bertenang. Cool down. Kita dah besar, ’senior’. Jadi buatlah cara senior, cool gitu. Selama ni kami menjaga, menyimpan segala keburukan dan kesalahan. Tapi apa yang dibalas mereka. Sangat berat tanggungjawab yang dipikul kami. Aku sebagai biro disiplin ni pun, sama juga beratnya. Cuma kadang terasa lebih sedikit. Segala disiplin pelajar, kesalahan, yang akan dijawabnya siapa? Akulah, semestinya. Kadang tiada segelintir pun menghargainya. Apa mereka fikir kami buat ini semua hanya kerana suka suka? Tidak fikir otak nak marah atau menegur atau seumpamanya? Ingat kami gila kuasa dengan jawatan kami dan juga kesenioran kami? Ergh tolonglah bersihkan mind set tu. Kami tak batak. Tak batak seperti kalian yang masih lagi rempitz. Eeuww

Jadi ini yang kami terima? Baiklah. Nantikan sahaja apa yang diberikan kami. What you give, you get back. Bukan nak membalas. Tapi nak mengajar. Ada akal fikiran, guna. Satu kau buat, seribu kami bagi. Malam ni, kau tunggu saatnya. Jangan nanti menyesal, terasa malu dipandang serong. Aku peduli apa. Aku sedar, dan fikir baik buruknya. Cara ni boleh digunakan. Untuk bagi kau pengajaran. Jadi, buat kali ini, tolong hargai. Sekali lagi kau ingkar, Sebanyak kali mana pun aku boleh tolong perjelaskan lagi semua. Satu je, takyah nak over sangat wei. Kau takat budak kecik lagi yang baru nak up, ada hati nak mencabar. Kita tengok siapa yang terduduk diam nanti.

Dah. Tukar topik

Rasa kejanggalannya. Tiada gadget di tangan, kadang kecewa. Kecewa kenapa? Sebab tidak dapat melihat dia. Tidak dapat mengikuti perkembangannya. Kecewa juga sebab, tidak dapat update segala. Mana tahu dalam diam diri ini sedang diperhatikan juga. Haha gelak sikit. Ni Cuma perasaan yang perasan. Risau juga kadang kalau dia bersedih atau apa. Malam tadi je, seperti banyak  kali mimpikan dia kerana banyak kali terjaga. Itu maksudnya dia rindu aku atau sebaliknya. Tiada jawapan.. tapi apa yang pasti, aku tersangat rindukan dia. Mimpikan dia, terasa seolah aku bersama dia. Apa bisa aku bersamanya buat selamanya? Itu sentiasa aku selitkan dalam doa. Perkuatkan hubungan kami. Amin

Sahabatku, jangan pernah jatuh lagi ye. Andai awak terjatuh lagi, bangkitlah. Jika awak tidak terdaya, panggil saya. Saya akan bersama bantu awak bangkit. Pimpin tangan awak, tolong awak terusan maju kehadapan. Mahu terusan setia bersama awak walau hanya sekadar kawan. Saya kawan awak. Tapi bagi saya, awak bukan sekadar kawan. Bagi saya, awak masih segalanya. Jangan risau, saya tidak terlalu mengharapkan. Awak, dengan kehidupan awak sendiri. Saya cukup mengerti semuanya. Apa yang saya mahu, hanya melihat awak tersenyum bahagia. Kuatkan hati awak. Perhiraukan segala yang sakit. Nikmati hidup sepuasnya. Saya ada, perhatikan awak, dalam diam..


Selamat berbuka puasa, Merpati