Telah Tertulis

Bismillah..
Apa makna pabila coretan ini ditampilkan. Maknanya, aku perlu meluah. Tidak tertahan untuk terusan menyimpan. Waktu lalu, aku dituduh hipokrit. Hipokrit kerana apa. Watak aku berlaku baik juga konon buat buat baik. Itu maksudmu. Sayangnya engkau silap. Tidak mengenali aku tapi mahu menilai. Nilaian kau cuma dari luaran.

Buat dia, kenapa terlalu yakin saya sedang mengejar awak. Ingat, saya dah pergi tapi awak yang panggil. Jangan buat buat lupa dan jangan nak ubah cerita. Saya nekad enggan pandang belakang lagi tapi awak yang buat saya berpaling semula. Awak tahu awak kelemahan saya jadi kenapa awak perlu lagi ada untuk saya. Awak yang harus pergi jauh. Sebab bila awak pergi, diwaktu saya memanggil awak, saya tahu awak takkan sesekali paling kebelakang, memandang saya. Tapi kalau saya, bila awak memanggil saya, sesaat dua pasti saya sudah berada di samping awak. Jadi, terusan jauhi saya. Jangan panggil bila hanya rasa kasihan. Walau niat awak baik, tetap ada yang tidak suka. Jadi pergilah. Kejar kebahagiaan awak.

Payah untuk aku hilangkan rasa ini. Sayang, rindu, masih kekal ada dalam nyawaku. Sedar, aku cukup sedar, walau apa jua, dia dan aku tidak mungkin bersatu semula. Buat tahun ini, cuma sekali aku dapat lihat dia. Hanya lihat dari jauh, dan aku enggan bertemu dia. Bandaraya bersejarah, tempat dimaksudkan. Mohon, jangan temukan dia lagi pada aku. Suami aku tetap masih sama, kekal di jiwa. Tapi dia, hanya khayalan yang perlu aku lenyapkan.
Sampai bila akan terusan begini. Sampai hati aku bersedia punyai pemilik yang baru. Buat teman, maaf kerana aku tidak dapat menerima. Cukup berkawan. Aku takut bila berkawan yang luar biasa, kita akan jadi asing buat antara satu sama lain untuk masa mendatang. Kemanisannya semua akan hilang dan yang ada hanya pahit. Berjanji untuk tidak terjadi, pasti akan patah juga janjiannya. Aku pernah dipenuhi janjian. Tapi janji hanya tinggal janji. Janji yang membawa harapan, sudah menjadi janji yang membinasakan hati.

Penat untuk meyakinkan. Penat menjadi seorang yang jujur. Aku pernah menjadi api. Api melawan api. Tapi dia telah menundukkan aku. Aku bertukar warna. Menjadi air, sabar melawan api. Tapi ada satu tika, tidak tertahan pabila dihentam. Hentam semula tapi cukuplah. Biar aku diam. Aku penat.

Kadang api tidak boleh dilawan dengan api.
Kadang diam tidak semestinya mengalah.
Kadang menurut tidak bermakna kalah.
Kadang orang yang kuat bukanlah orang yang menunjukkan amarah.
Tapi orang yang menyorokkan amarah, bertindak dalam diam dan sepi.

Sudah tidak selara dulu. Aku senyum kerana benar gembira. Senyum lebar itu kerana mahu menangis. Aku telankan saja air mata. Aku masih punya pilihan untuk bahagia. Bukan masanya lagi. Jodoh itu ada. Cuma tidak pasti siapa. Dekat macam mana sekalipun, kalau dia bukan jodoh kita, jadi tetap memang dia bukan jodoh kita. Tapi, jauh mana pun dia, kalau dia memang jodoh kita, setinggi mana pun aral, setajam mana pun likunya, dia tetap akan menjadi milik kita. Jodoh kita telah tertulis. Berdoa untuk mendapat yang terbaik. Sabar menunggu. Kejar impian dahulu.

Sekian.