Kesilapan Lampau


Beraya haji di Felda Ulu Belitong, Kluang, Johor. Malam ini, tiada apa yang dilakukan. Hanya duduk bersila, pandang lappy, membaca post post lalu yang aku kongsikan. Baca dan baca.. aku rindukan dia. Banyak juga telah aku lakukan. Banyak yang aku tahan, banyak yang aku telan. Dari bulan Mei hingga ke saat ini.. ternyata hati aku masih lagi tersimpan untuk dia. Tidak, bukan berharap. Tapi aku dah biasa dan terbiasa simpan hati ini untuk dia.

Pedih juga melihat keadaan dia sekarang ini. Silap aku ke.. aku sendiri sakit lihat dia derita kecewa. Dia juga terusan berharap dan dia benar sangat menyayangi perempuan itu. Hati ingin menangis. Tapi untuk apa menangis. Kisah aku dan dia kan sudah lama tertutup. Aku ingin dia bahagia. Memang sukar untuk katakan ini, tapi aku berharap dia masih lagi bersama dengan perempuan yang dia terlalu sayang itu. Pedih untuk mengiyakan, tapi itu kenyataan. Dia gembira dan aku tahu dia mahukan perempuan itu hingga ke penghujungnya. Sememangnya aku bukan untuk dia. Jadi, tidak salahkan kalau aku mendoakan dia untuk perempuan itu. Waraskah aku mengatakan ini. Aku waras dan tidak langsung berkhayal. Seandainya dia masih bersama aku tika ini, tapi kalau langsung tiada bahagianya, tiada guna. Dua dua terluka. Jadi lebih baik biarkan salah seorang sahaja terluka. Biar aku yang terluka. Aku mahu dia sembuh. Seseorang, bantu dia bangkit. Mungkin aku akan sakit melihatnya dalam diam. Tapi biarlah dia sembuh dari kedukaan. Berikan lah dia kebahagiaan. Aku sangat sayangkan dia.. mohon buat dia bahagia.

Aku tidak mahu memberi harapan pada teman. Aku pernah cuba tapi tidak mampu. Cara paling ikhlas apa pun yang teman itu lakukan, aku tetap tidak boleh menerima dia masuk ke sudut paling istimewa dalam hati aku. Bermacam dia lakukan. Tidak pernah gagal menggembirakan. Terusan melayan kerenah aku yang bermacam. Kadang segarang singa tetap dia layankan saja. Kenapa dia tetap bersabar. Dia ada nyanyikan sebuah lagu. Itu lagu ciptaannya, buat aku. Aku sayu.. aku takut mengecewakan orang. Aku memang sedar yang aku tidak akan berikan hati ini pada siapa siapa. Bukan aku berlagak tidak mahu terima. Cuma aku tidak rela untuk hidup dalam perhubungan yang tidak aku ikhlaskan. Jangan salah faham dengan apa yang aku katakan ini. Bukan tidak suka. Aku suka, cuma dengan cara bersederhana. Tidak lama lagi kita juga akan terpisah. Saat itu aku percaya, kau juga akan mula melupakan aku. Ada perempuan yang lagi baik buatmu. Jangan menanti aku. Aku sendiri tidak pasti siapa yang hati aku akan terima. Buat masa sekarang, aku tidak mahu sesiapa selain dia.

Kurang dari sebulan sahaja. Semuanya akan berubah. Kehidupan akan semakin mencabar. Aku sedang persiapkan diri mengharungi segala kemungkinan. Mungkin aku akan gagal. Tapi gagal tidak semestinya harus terusan gagal. Positifkan diri, terusan bangkit majukan diri. Berdiri sendiri tanpa tiada siapa berada di samping. Itu juga cabaran. Tiba masa perlu berani berdiri di kaki sendiri. Aku perlu sabar untuk mendapatkan yang terbaik. Doa dan usaha, perlu sebati. Kalau kita ikhlaskan mahukan sesuatu, insysAllah tidak akan sia sia kita menunggu. Buat masa sekarang, terusan berjalan kehadapan. Tiap persinggahan itu pasti ada hikmahnya. Kesilapan lampau, jangan pernah diulang. Pengajaran jadikan pedoman.

Sekian.