See The Good


"theres always something good coming. remember that"


Courage.
Hampir jatuh dengan sengaja. Hampir terlena dengan kesedihan. Mencari semula kekuatan, mencari tujuan asal untuk apa kekuatan itu. Dan tiada kuatnya aku, tanpa kekuatan dariNya.

Reason.
Tiada guna melangkah tanpa tujuan. Mencari erti kehidupan, buat aku jadi luluh. Inginkan keredhaan Ilahi. Bahagia aku di syurgaNya. Layakkah aku, tapi tidak pula ku sanggup selain syurga milikNya.

Aku bukan yang sempurna. Hati perasaan masih gagal ku tahan. Terkadang mudahnya jadi rapuh. Rapuh itu buat aku hiba. Apa perlu aku bersedih pada segala takdir yang telah ditetapkan olehMu, hingga terkadang aku persoalkan, membisikkan, aku tidak kuat menahan.

Aku mensyukuri segala kesakitan. Aku mensyukuri segala kritikan. Aku terima kerana itu tanda Dia menyayangi aku. Tiap kekhilafan, aku cuba perbetulkan, untuk terusan istiqamah, mencuba jadi hamba pada jalanNya.

Aku dapat lihat bezanya aku, dulu dan sekarang. Buat aku sentiasa hargai apa yang ada disekeliling. Buat aku sentiasa ingat, hidup ini tidak la lama. Dan mungkin masa yang kita ada, pada bila masa boleh jadi semakin berkurangan. Cukup bagiku, ada mereka yang menyayangi dan sentiasa mendoakan aku.

Harusnya aku, sentiasa yakin pada tiap takdir yang meruntunkan jiwa. Tiap yang berlaku, sentiasa ada hikmah pada balik ceritanya. Dia yang memegang hati, jadi Dia berkuasa untuk merubah hati. Untuk jaga, untuk kekalkan rasa hati yang sama, jaga ia dengan doa. Usap dengan kata kata yang ikhlas, dengan rasa yakin seyakin engkau pada Pencipta.

Pinta apa saja dengan Pencipta kita, inshaAllah.


No comments: